Auf Deutsch unten

Què és Catalunya? Donar resposta a aquesta complexa pregunta intentant desfer els tòpics (a vegades, tant allunyats de la realitat!) ha estat l’objectiu del curs d’estiu impartit a la Volkshochschule de Berlín Tempelhof-Schöneberg per Brigitte Braucek, professora d’alemany a l’Escola d’Idiomes de la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona).

El curs, que ha tingut lloc de l’11 al 22 de juliol, s’ha basat en aspectes culturals, històrics, així com també en la situació actual de la llengua catalana i en el context polític a Catalunya. Pel que fa a l’ensenyament del català, s’ha fet una aproximació en els aspectes gramaticals bàsics. Les classes s’han impartit en alemany, per tal que persones amb interès en Catalunya, però amb poques o cap nocions de l’idioma, poguessin també seguir les explicacions.

Un repte i un gran treball de la professora Braucek és el que hi ha darrera d’aquest curs d’estiu, del qual vam formar part 13 alumnes amb edats i interessos diferents. Els estudiants han mostrat la seva satisfacció envers el curs i, és per això, que, esperem, es pugui repetir en el futur.

Pròximament publicarem al web una entrevista amb Brigitte Braucek per conèixer en profunditat quina ha estat la seva motivació a l’hora d’organitzar aquest curs i com ha estat l’acollida per part dels alumnes, entre d’altres aspectes.


Sommerkurs über Katalonien in Berlin erfolgreich

Katalonien – was ist das? Eine Antwort auf diese komplexe Frage zu geben und der Versuch, mit verbreiteten, realitätsfernen Klischees aufzuräumen – das war das Ziel eines Sommerkurses an der Volkshochschule Tempelhof-Schöneberg, der von Brigitte Braucek, Deutschlehrerin an der Sprachenschule der Universitat Pompeu Fabra in Barcelona, durchgeführt wurde.

Der Kurs, der vom 11. bis zum 22. Juli stattfand, hatte neben kulturellen und landeskundlichen Aspekten einen historischen Überblick, die besondere Situation der katalanischen Sprache sowie die politische Situation Kataloniens zum Inhalt. Außerdem wurde eine Einführung in die Grundstrukturen der katalanischen Sprache gegeben. Die Unterrichtssprache war Deutsch, da der Kurs sich vor allem an Teilnehmer ohne sprachliche Vorkenntnisse richtete.

Eine Herausforderung und ein sehr arbeitsintensives Projekt für die Kursleiterin, zumal es sich bei den 13 Teilnehmern um verschiedenste Altersgruppen handelte, die auch jeweils ganz unterschiedliche persönliche Interessen mitbrachten. Und ein sehr gelungener und erfolgreicher Kurs – da waren sich die Teilnehmer einig. Es bleibt zu hoffen, dass dieser Kurs in Zukuft wiederholt wird.

Demnächst werden wir an dieser Stelle ein Interview mit Brigitte Braucek bringen, um u. a. zu erfahren, was sie zur Organisation dieses Kurses bewogen hat und wie die Akzeptanz seitens der Teilnehmer war.